vrijdag 14 januari 2011

"Het zal moeilijk worden, maar het moet"


Wel of geen Afghanistan missie, het houdt de gemoederen nog steeds bezig. Logisch vind ik, het is immers niet een ongevaarlijke beslissing.
Wat ik minder logisch vindt is dat nu hele hordes mensen vallen over het feit dat onze majesteit Koningin Beatrix in 2009 tegen de Amerikaanse ambassadeur in Den Haag uitlatingen heeft gedaan over het verlengen van de Uruzgan-missie.
"Het zal moeilijk zijn, maar het moet" zou de Koningin gezegd hebben.

Dit alles is aan het licht gekomen, door het uitlekken van documenten aan de website WikiLeaks.
Ik heb niks tegen op het openbaar maken van de documenten, zolang er maar geen informatie gelekt wordt waardoor er mensen in gevaar komen.
Maar ik denk wel dat wij met z’n allen zulke documenten in perspectief moeten zien.

Onze Koningin mag geen openbare uitlatingen doen, die de met Politiek gemoeid zijn.
Maar volgens mij waren de uitlatingen die de Koningin deed ook niet openbaar, maar vertrouwelijk met een ambassadeur.
Overigens was er in 2009 nog steeds draagvlak in de politiek en de samenleving voor de missie in Uruzgan.
Ik vind dus dat de documenten die gelekt zijn, wel in perspectief bekeken moeten worden.
Alle uitspraken zijn gedaan, in het vertrouwen dat dit niet aan de grote klok gehangen zou worden.
Volgens mij doen wij allemaal wel eens in meerdere of mindere mate uitspraken in vertrouwen, waarvan niet de bedoeling is dat die uitspraken openbaar worden.
Van het bespreken van de dikke kont van de buurvrouw met een vriendin, tot zonder schroom afzeiken van de hoge baas met een collega.
Ook die uitspraken hebben gevolg voor jezelf als dat uitlekt.

Zolang de uitspraken die gedaan zijn, geen schade hebben aangericht, vind ik dat we mensen niet moeten straffen, omdat ze in vertrouwen iets gezegd of geschreven hebben, wat door iemand anders als vuile was aan de lijn is gehangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten